Social Media Beheer

Tijd is geld

Het komt voor dat ik na het geven van een in company training gevraagd wordt om voor betreffend bedrijf de sociale media te gaan beheren. Maar ook word ik benaderd door ondernemers die ooit zelf eens aan de slag zijn gegaan met social media, maar eigenlijk niet goed weten wat ze aan het doen zijn. Bovendien heeft het bedrijf er meestal zelf niet de tijd, kennis en kunde voor en besteden ze liever tijd aan zaken waar ze wél goed in zijn. Door het beheer van de sociale media uit te besteden, besparen ze tijd en tegelijkertijd vergroten ze de kans op meer naamsbekendheid wat uiteindelijk tot meer omzet kan leiden.

Hoe ga ik te werk?

Aan de hand van een gesprek stel ik vast wat het doel van het inzetten van de sociale media voor betreffend bedrijf is en wat – volgens hen – de doelgroep is. Vervolgens ga ik kijken welke sociale netwerken er al worden ingezet en hoe effectief dat is.

De eerste twee weken ga ik op verschillende tijdstippen, dagen en sociale netwerken berichten plaatsen om te zien waar en wanneer de doelgroep het beste te bereiken is.

Content kalender

Een belangrijk onderdeel van een social media strategie is een content kalender waarin staat welk type berichten op welke dagen/tijden op welke netwerken worden verspreid. Zit jouw doelgroep bijvoorbeeld op LinkedIn dan is de kans groot dat je die op zondagmiddag bereikt omdat dan bijna iedereen op LinkedIn zit om de afspraken van de komende week voor te bereiden. Een “tip van de week” werkt goed op Facebook omdat je er vrij snel een verwachtingspatroon creëert. Wat je eigenlijk wilt bereiken met je Facebook pagina, is dat je een kennisbank op jouw vakgebied wordt. En Twitter werkt weer goed om verkeer naar je website te genereren door onder andere strategisch te gaan volgen.

Toegevoegde waarde

Ieder bericht dat ik plaats moet waarde toevoegen voor de doelgroep. Er is niets ergers dan dat je maar aan het zenden bent met informatie die mensen niet willen lezen. Je loop zo de kans dat ze jouw updates gaan verbergen of dat ze je gaan ontvolgen.

Mooie Mix

Een gedegen social media strategie bestaat uit een mooie mix van berichten; berichten over jouw product of dienst, maar ook berichten die je deelt uit vakbladen of relevante artikelen.

Afspraak maken?

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek! katarina@katarina-hartgers.nl